Knook AGF: flexibel en van alle markten thuis
Theo Knook staat al vele jaren aan het roer van Knook AGF, leverancier van vers geschilde, gesneden en verpakte aardappelen, groente en fruit. Het bedrijf bestaat sinds 1984 toen zijn vader in Wijdewormer begon met bezorgwijken voor aardappels. De laatste tien jaar levert Knook hoofdzakelijk aan horeca, snackbars, zorginstellingen en cateringbedrijven door het hele land. Dat alles nam zo’n vlucht dat de oude locatie te klein werd en er vorig jaar een groot nieuw pand met fabriek in De Baanstee in Purmerend werd betrokken.
In Wijdewormer worden nog steeds de aardappels verwerkt tot panklaar gesneden en verse patat eventueel met schil en in diverse maten. In Purmerend produceert Knook de groenten en het fruit. Het wordt er voorbewerkt, gesneden, gewassen, gedroogd en verpakt. Een proces dat 7 dagen per week 24 uur per dag door gaat. De horeca tenslotte heeft in normale tijden dagelijks verse aanvoer nodig.
De coronacrisis hakte er bij Knook AGF goed in, en noopte Theo om te zien naar meer afzetmarkten. Daar toonde zich ook de flexibiliteit van het bedrijf. De eerste stap was de terugkeer naar de particuliere markt. “Mensen zoeken een stukje positiviteit en zijn echt met voeding bezig”, zegt Theo. “Ze willen versheid, in een eerlijk, liefst streekgebonden, product. Dat loopt nu hartstikke goed. Het moest even wat naamsbekendheid krijgen, er is veel mond tot mond reclame geweest en het is bizar hoe snel het als een olievlek kan uitbreiden. En het is natuurlijk ook een stukje gunnen.”
“We merkten ook dat we er in deze eerste periode veel nieuwe Waterlandse bedrijven als klant bij kregen. Dus we helpen elkaar. Zij bestelden bijvoorbeeld ‘gezonde’ pakketten voor hun personeel, als een stukje waardering of stimulans om gezond te leven. In die pakketten verwerken wij dan weer producten of kortingsbonnen van andere lokale bedrijven. Datzelfde gaan we straks doen met de kerstpakketten. Er zijn namelijk steeds meer bedrijven die een ander soort kerstpakket willen, met een combinatie van gezonde verse en aanvullende producten. Zo heeft iedereen er iets aan. Het is erg leuk om te zien hoe lokale ondernemers samen allerlei dingen uitproberen.”
De crisis bood ook een ingang naar de retail waar Knook bijsprong tijdens de eerste hamsterwoede en waar binnenkort de verse Knook-producten te vinden zijn in ambachtelijke maaltijdsalades. Het was wel even omschakelen. Theo: “Retail is een heel andere tak van sport. Maar het was mooi dat we konden laten zien dat we zo snel kunnen schakelen en alles aan kunnen. Dus in die zin was de coronacrisis een mooie kans om ons aan de retail voor te stellen en kennis te maken.”
#wijzijnpro
Ben je ondernemer, inwoner of ben je op een andere manier geïnteresseerd in de ontwikkelingen…
Mijn naam is Alexis Suárez, een Full-Stack WordPress ontwikkelaar en SEO-expert. Ik ben het gezicht…
Mijn naam is Matthijs de Vries en ik ben geboren in 1971 te Hoorn en…
Op donderdag 7 november a.s. is er weer een Biznizbar van 17:30 tot 19:00 uur…
Mijn naam is Joop Glandorf (43 jaar) van The 5 Boroughs catering. Ruim 6 jaar…
Maandag 4 november is de herfsteditie van de ondernemerstalkshow NV Purmerend in de kleine zaal…